Gjør det! III

Bloggerne har sin egen Vær varsom-plakat. Gjør deg kjent med retningslinjene for hvordan bloggere skal skille mellom redaksjonelt innhold og reklame.

Velg en blogg som du vil analysere, og vurder om Vær varsom-reglene blir etterfulgt. Skriv en analyse av bloggen du har valgt. Tenk gjennom:

  • Hvem lager bloggen, privat eller bedrift? Hva er alderen på bloggeren?
  • Hvor kommersiell er bloggen? Blir bloggen sponset av kommersielle aktører, og i hvilken grad blir den påvirket av det?
  • Hvilke andre nettsteder er bloggen lenket til? Gir informasjonen om bloggerens anbefalte nettsider et bilde av bloggerens holdninger og verdier? I så fall hvilke?
  • Er bloggen bygd opp rundt et tema som for eksempel mote, kropp eller foto?
  • Hva er produktet?
  • Hva er hensikten med bloggen?
  • Er det reklame for produkter på bloggen?

Presenter analysen din for klassen.