Produktdesigner Nima Shahinian tar deg gjennom fire faser i en designprosess med utgangspunkt i en drone som skal lete etter savnede. Hva skal til for at dronen lykkes i søket, og hva gjør designeren egentlig på jobben?
Ordforklaringer
tegning: En uttrykksform i seg selv som du finner igjen i illustrasjoner, kunstverk, grafiske arbeider og tegneserier. Tegning av skisser er et verktøy for å utvikle ideer. Gjennom å tegne kan du gi form til det som ennå ikke eksisterer. Skisser tegnes kjapt, de er verken spesielt vakre eller detaljerte. Poenget er å vise fram tankene dine til andre slik at dere kan diskutere og forbedre ideer sammen.
prototyper: Fysiske modeller som lages for å teste ut og forbedre et produkt før det settes i produksjon. Her skisserer du direkte i materialer, og ved å la ideen ta fysisk form kan du kjenne hvordan den føles i hånden, og utforske hvordan produktet bør se ut, fra alle vinkler. Noen ganger kan det være fornuftig å lage prototyper kun for de delene av produktet du er usikker på hvordan du skal løse, for eksempel en sammenføyning. Du kan lage prototyper i leire, kartong, tre, isopor, eller kanskje er du så heldig å ha tilgang på en 3D-printer? Når det designeren utvikler, ikke er en gjenstand, men en tjeneste, kan prototypen gjøres som et rollespill.
kundens behov: Kunden er designerens oppdragsgiver, og behov er noe som kunden trenger. Det kan være en app som gir informasjon om når bussen går, eller en lampe som gir leselys i flyktningleiren. En designer er dyktig til å finne ut hva mennesker trenger for å få en bedre hverdag.
ideer: Tanker om hvordan noe kan bli
datamodellering: Tegninger på digital programvare som hjelper til i planleggingen av et produkt
Kompetansemål
- vurdere materialers holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk, og bruke ulike verktøy og materialer på en hensiktsmessig og miljøbevisst måte
- utvikle løsninger gjennom en stegvis designprosess og vurdere holdbarhet, funksjon og estetisk uttrykk