- © Odd Roar Lange
Lenker
Professional Travel Bloggers Association
TBEX – Faglige samlinger for reisebloggere i verden
Lag din egen reiseblogg
Blogging
Verbet «å blogge» innebærer både å skrive en kort eller lang artikkel, og å svare på kommentarer. Selv om det her handler om reiseblogg, kan du selvsagt også bruke kunnskapen til å starte og drifte andre typer blogger. Det er mange veier til målet for å bli en god blogger. Vi skal gi deg en del gode tips med på veien til å starte og å drive en god reiseblogg.
Skal du bli en god blogger, er det viktig å øve, prøve, utforske og å jobbe hardt. Det er som med idrett: Du kan lese så mange bøker og nettsider du vil for å bli god, men det er kun ved å praktisere du blir virkelig flink!
Hvordan starter du?
Du trenger ikke ha svar på alle spørsmål før du starter bloggen din. Du vil raskt oppleve at du best finner svarene ved å prøve og feile. Det som er rett for deg kan være feil for en annen, og det som er feil for en annen kan være det aller beste for deg.
Når du har lest gjennom de neste punktene, er du klar for å registrere bloggen din der du vil ha den. Det er enkelt, og egentlig ikke mer komplisert enn det du gjør du når lager deg en brukerprofil i andre internettbaserte sosiale nettverk, som Instagram, Snapchat eller Facebook.
Finn et godt navn
Dette er noe du bør bruke litt tid på. Det er selvsagt mulig å skifte navn på bloggen senere. Men det er ingen optimal løsning. Det aller beste er om du finner et bra navn før du starter opp. Lag deg gjerne et tankekart der du skriver ned ting du har lyst til at bloggen din skal inneholde, og så dukker gjerne navnet opp underveis. Drøft gjerne navnet med venner, familie eller andre som kan gi deg tilbakemeldinger. Sjekk også på internett om navnet er opptatt av andre. Vær klar over at navn som er svært likt andres bloggnavn, kan skape litt forvirring.
Lag gjerne et navn som har relevans til det du skal skrive om, men vær varsom med for «smale» navn. Kanskje tenker du å skrive om spaniareisene dine – og tenker at Spaniabloggen er et godt navn. Men hva gjør du dersom du også får lyst til å skrive om Hellas og Italia? Et godt navn kan være gull verdt. Det kan være forskjellen på om du får mange eller få lesere – selv om det alltid er innholdet som er mest avgjørende.
Hvilket språk?
Når du lager en blogg og publiserer innholdet på web, har du tatt skrittet inn i en grenseløs verden. Du får lesere over hele verden og internettet kjenner ingen geografiske grenser. Du vil allikevel oppleve at antall lesere har en viss begrensning dersom du skriver bloggpostene dine på norsk. Det gjør at leserne i hovedsak vil befinne seg i Norge, Sverige og Danmark.
Dersom du har som mål å nå et svært stort publikum, bør du derfor vurdere å publisere bloggpostene dine på engelsk eller et annet utbredt fremmedspråk. Du kan velge blant følgende løsninger:
- Hele bloggen på norsk
- Hele bloggen på engelsk (eller annet fremmedspråk som du behersker)
- Hovedbloggposten på norsk, men med et sammendrag på engelsk/annet fremmedspråk
- Hele bloggen på norsk og legge inn Google Translate på bloggen din slik at leserne kan velge det språket han/hun ønsker
Dersom du har testet Google Translate, har du sikkert merket at oversettelsene kan bli ganske merkelige i blant. Erfarne bloggere velger allikevel denne løsningen fordi de regner med at leserne får med seg hovedbudskapet i bloggposten. I dag er de fleste nettlesere utstyrt med oversettingsmulighet, så leserne vil kunne oversette artikkelen din i sin nettleser uten at du trenger å ha Google Translate-mulighet inne i selve bloggen din.
Når du skal skaffe deg informasjon om hvordan du skal bygge opp bloggen din og legge inn annonser osv., vil du mange ganger ende opp på engelskspråklige hjelpesider. Ikke la deg skremme av dette, men ta et skritt om gangen.
Valg av bloggplattform
Når du har funnet et navn til bloggen din, må du velge hvilken publiseringsplattform du skal bruke. Det finnes flere ulike bloggplattformer å velge mellom. Fra de som er gratis, og til de som koster noen kroner i året. Skal du ha profesjonell hjelp til å lage bloggen, må du regne med å betale fra kr 20 000 og oppover. Men, de fleste starter en blogg på egenhånd.
Noen av gratisbloggplattformene er finansiert ved at det er annonser på siden. Annonseinntektene går vanligvis ikke til deg, og du har ingen kontroll over hvilken annonsør som har sin annonse der. Andre er reklamefrie og du velger selv om du senere skal legge inn annonser der. Dette kan virke helt uvesentlig ved oppstarten av en blogg, men det er verd å tenke over før du starter, slik at du ikke tar et ubevisst valg som viser seg å være uheldig for deg senere.
De fleste store reisebloggerne velger Wordpress som plattform for sine blogger. Wordpress er i antall den klart ledende plattformen. På grunn av design, brukervennlighet og god «help-desk»-funksjon, er det andre profesjonelle bloggere som gjerne velger Squarespace. Squarespace har mange av de samme funksjonene som Wordpress.
Du kan velge ulike plattformer å ha bloggen din på. Det handler litt om hvilke funksjoner du ønsker, og hvor flink du er på det tekniske.
Blogg.no og Blogger.com er populære hos mange som starter med blogging i Norge. En annen og populær plattform som er på vei opp hos reisebloggere er amerikanske Squarespace.com. Her får du mange ulike ferdige maler å velge mellom, og dersom du har litt teknisk innsikt, kan du gjøre endringer innenfor disse malene. Squarespace koster noen få kroner, men mange vil nok oppleve at fordelen er verd den lille kostnaden.
Wordpress
Når mange velger å bruke Wordpress, har det flere årsaker. For det første er det i utgangspunktet gratis. For det andre leverer de en ferdig pakke som gjør at du kan starte bloggingen din omgående, og heller utvide nettsiden din etter hvert som du blir kjent med den og med behovet ditt. Store internasjonale aktører som CNN, Sony og New York Time bruker Wordpress, så da skjønner du hvor mye denne plattformen og publiseringsverktøyet kan utvikles. Her er det bare din egen fantasi som setter grenser.
Du kan velge mellom to ulike utgaver av Wordpress:
- Wordpress.org som kan installeres på dataenheten din (nettbrett/pc/mac/mobil), eller brukes via et webhotell. Dersom du vil ha full kontroll over annonser, eller kanskje ikke ønsker annonser på bloggen din, kjøper du domene hos noen som tilbyr webhotell. Her kan du kjøpe ditt eget domene, bestille e-postadresser og videresending fra en blogg til en annen.
- Wordpress.com som brukes direkte i nettleseren din (Chrome, Safari, InternetExplorer, Firefox osv.). Dette er den mest vanlige for de som begynner med blogging.
Når du har startet bloggen din, er det lett å publisere artikler med tekst og bilder. Du finner lett ut hvordan du skriver en tittel, en ingress i halvfet (uthevet) skrift og den vanlige brødteksten. Det er også lett å laste opp bilder og legge disse på bloggen din. Bildene legger seg i et fotoalbum og dette gjør det lett å finne bildene dersom du ønsker å bruke dem senere.
Dersom du behersker engelsk uten store vansker, kan du gjerne la menyene i Wordpress være på engelsk. Dersom du blir kjent med dette språket, blir det lettere for deg når du senere skal skaffe deg hjelp fra internasjonale fora. Du kan selvsagt publisere bloggen din på norsk selv om menyen er på engelsk. Den er det nemlig bare du og andre administratorer/brukere som kan se.
Når du blir mer erfaren, kan du legge til såkalte utvidelser (widget) i bloggen din. Det kan være arkiv for artikler, kalender, bildekaruseller, logo til din eller bloggens Facebookside, logo for Instagram eller andre sosiale medier og mye mer. Bruk litt tid på å teste ut dette. Utvidelsene flyttes enkelt ved hjelp av «dra-og-slipp».
Du kan laste ned egne blogg-apper til nettbrett og mobiltelefon. Dermed er det mulig for deg å blogge når du er på tur. Du kan velge om du vil publisere der og da, eller om du vil lagre det du har skrevet og publisere det senere.
Når du har kjøpt et domene gjennom tilbydere som for eksempel domeneshop.no, kan du ha et bloggnavn som er ditt eget og med valgfri mulighet når det gjelder å ha .no , .com , .net eller tilsvarende bak domenenavnet. Dersom du har et unikt navn, kan du vurdere å ha både .no og .com og så videresender du den ene av dem til den adressen du ønsker å profilere mest. Dersom du har et bloggnavn som er lett å stave feil, kan du vurdere å gjøre som Dagbladet. De har domenet www.dagbaldet.no som ruter videre til den riktige www.dagbladet.no. Dersom du synes dette virker litt innviklet, får du hjelp av den som selger deg domenet, til å ordne det.
Slik får du lesere
Når du starter som ny blogger, må du være klar over at det er få, eller ingen andre som vet at du eksisterer. Du må derfor legge ned en betydelig innsats i markedsføring. Dette kan gjøres på flere måter, men vi skal gi deg noen tips som vil hjelpe deg på vegen.
Sosiale medier er fine kanaler for å markedsføre bloggen og bloggpostene dine. Nå vil du ha glede av å ha mange følgere/venner. Det kan derfor være nyttig å ikke ha et for strengt regime i forhold til om du skal akseptere venneforespørsler osv. En ny følger eller kontakt, kan være en nyttig markedsfører av bloggen din.
Hver gang du lager en ny bloggpost, skal du poste en lenke til denne på de sosiale medie-kontoene du bruker. Facebook er den mest nyttige. Lag gjerne en egen side til selve bloggen som du kan dele til din private facebookvegg. Det er smart å alliere seg med venner som kan dele noen av bloggpostene dine, og du kan til gjengjeld hjelpe dem med å dele deres.
Og fremfor alt: Husk å vedlikeholde bloggen din med jevnlige poster. Inviter gjerne andre gjestebloggere til å skrive hos deg dersom du sliter med å skrive ofte nok. Det finnes flere blogger-grupper på ulike nettforum, blant annet Facebook, som kan hjelpe deg med tips og råd. Meld deg inn i disse og vær aktiv her. Still spørsmål når det er noe du lurer på.
Hvordan holde på leserne?
Lojale lesere er gull verd for deg. Derfor skal du arbeide med å skape en trofast gruppe følgere. Du kan starte med venner, klassekamerater, familie og omgangskretsen din. De vil kunne gi deg gode tilbakemeldinger, og det er kjekt å ha en heiagjeng når du starter som blogger.
Vær seriøs når du blogger, og ta leserne dine på alvor. Følg med i kommentarfeltet og svar alle som sender deg en kommentar. Det gjelder også å delta aktivt i kommentarfeltet på Facebook og Instagram. Når leserne bruker tid på deg, så skal du bruke tid på dem.
Eventuelle annonsører skal også behandles skikkelig. Det kan virke som så selvfølgelig at det burde vært unødvendig å nevne. Men dersom noen sponser bloggen din, må du alltid huske å gi dem tilbake det de forventer – innenfor lovens regler. Når andre annonsører og sponsorer ser at du opptrer profesjonelt, vil du raskt bli en attraktiv samarbeidspartner.
Rettskriving er en edel kunst. Bruk retteprogram før du legger ut bloggposter, og la gjerne venner eller familie være dine korrekturlesere. Det er ikke alltid like lett å oppdage sine egne skrivefeil.
Skal du lykkes med å holde på leserne dine, må du legge ut nye bloggposter jevnlig. Er leserne vant til at du lager ukentlige bloggposter, så må du holde denne rytmen jevnt og trutt. Tar du en tomåneders pause, vil du oppleve at du rykker tilbake til start. Det går selvsagt an å justere publiseringstempoet underveis, men lange pauser er ugunstig. Husk også at du kan skrive ferdig bloggposter som auto-postes når du er på ferie.
Bruk av søkemotor
Du kan hjelpe bloggen din til å bli funnet av Google og andre søkemotorer. Disse fungerer som et øye som overvåker internett, og det som har størst skrift er lettere å oppdage enn det med liten skrift. Hver eneste bloggpost må merkes med emneord/tag. Du får informasjon om hvordan dette skal gjøres på den enkelte bloggplattformen.
Bruk gode søkeord i tittelen. Handler bloggposten din om ferie i Tyrkia, prøver du å få med dette i tittelen, eller i det minste i ingressen. Bruk også gode søkeord i mellomtitler, og sørg for at det er uthevet skrift. Tenk over hvilke ord du selv ville ha brukt i et googlesøk. Det er lurt å bruke litt tid på å lete seg frem til populære søkeord, og bruke disse målrettet. Dette kalles søkermotoroptimalisering eller på engelsk: SEO.
Når bloggen din er klar, bør du registrere den på Google Search Console og Bing Webmaster Tools for å øke muligheten til å havne høyt oppe på nettsøkene.
Husk også å merke alle bildene dine med navnet til bloggen din. Et bilde med navn IMG7551.jpg er ikke søkbart for noen. Bildefilnavnet reisebloggenmin_oslo.jpg er derimot smart.
Dersom du bruker Facebook til å dele bloggpostene dine, kan du nå ut til lesere som gir deg trafikk på bloggen. Vær imidlertid klar over at søkemotorene ikke finner bloggposter via Facebook, så selv om du har et stort antall lesere og mye deling på Facebook, betyr det ikke at du finner igjen bloggposten via Google-søk. Lag gjerne en Google+-konto og gjør det til en vane å legge ut bloggpostene dine til deling her. Det bidrar også til at du kan ta en snarvei til Googles søkemotor.
Tjene penger på bloggen?
I utgangspunktet er det vanskelig å tjene penger på blogging på amatørnivå. La derfor ikke utsikten til store fortjenester være drivkraften, men det er selvsagt lov å ha det som et mål. Husk bare å følge reglene du har lest om markedsføring.
Du kan tillate annonsering på bloggen din, og du kan velge om du selv skal selge annonseplassen eller om du vil la et reklamebyrå eller reklameformidlere ta seg av dette. De vil finne annonsører som passer for din blogg, og normalt betales det for antall lesere som besøker bloggen din. Det er også mulig å bruke formidlingstjenester som Google Adsense. Der sørger Google for annonser som passer til den aktuelle bloggposten. Du kan legge inn reservasjon dersom det er annonsører du ikke vil ha, men dette reduserer inntektsmuligheten.
Vær klar over at skyhøye lesertall ikke er nødvendig for at annonsørene skal bli interessert. Det handler like mye om du når deres målgruppe, og om de klikker på bloggen og annonsen.
Men i starten: Glem annonseinntekter og sørg heller for å få mange lesere.
Hva skal du skrive om?
Siden dette er en reiseblogg, er det selvsagt dette som er hovedfokus. Men det trenger ikke bare handle om reiser langt av gårde. Husk at reiser og opplevelser i ditt eget nærområde er viktig og nyttig for lesere både i nabolaget og langt unna. Ta gjerne kontakt med det lokale turistkontoret og be dem om hjelp til å komme i kontakt med reiselivsaktører i nærheten. De vil sikkert gjerne at du skriver om dem, og de kan hjelpe deg med kontakter, opplevelser og bilder/film. Dette gir deg også sjansen til å bli publisert på deres nettsider – og dermed har du nådd et enda større publikum.
Det er svært lurt å starte bloggen i god tid før du skal ut på reise. Da unngår du å bruke tiden til å sitte på hotellet å gruble over tekniske spørsmål i stedet for å være ute og samle opplevelser som du skal dele på bloggen. Det gir deg også anledning til å skaffe deg lesere som vil følge deg på reisene dine. Dette er inspirerende både for deg som skriver, og dem som skal lese.
Bruk gjerne tid til å lese mange andre reiseblogger som du finner på nettet. Disse vil gi deg inspirasjon og ideer. Det er lov å la seg inspirere til å lage egne bloggposter, og husk å lenke til andre blogger og nettsteder når du finner noe av interesse hos andre.
Dersom du ønsker å lage en norgesreiseblogg, har du allerede laget en ramme for hva du vil at leserne skal finne der. Det samme gjelder en interrailblogg, danmarksferieblogg eller sportsreiseblogg osv. Det kan, som vi har nevnt tidligere, være smart å ikke lage et for trangt nåløye når det gjelder navn og beskrivelse av bloggen. Du kan heller lage underkapitler fordelt på land, regioner eller type reiser senere.
Mellom reisene dine kan du lage små bloggposter om nyttige ting å husk til reisen. Leserne koser seg også over bloggposter der bloggeren tør fortelle om sine reisetabber.
Video
Bruk gjerne video på bloggen din. Dette øker ofte leserscoren, men ikke lag filmer på mange minutters lengde. Prøv gjerne å redigere filmene slik at de blir korte og gode. Program som Imovie er enkle å bruke og fungerer godt til reiseblogger.
Det enkleste er ofte å legge filmen ut på Youtube, og deretter bruke lenken på bloggen din. Det er lurt å lage en Youtube-konto med samme navn som bloggen din, og merke filmene med de samme nøkkel-ordene som du bruker i bloggposten.
Hvor ofte må du skrive en bloggpost?
Her er det ingen eksakt vitenskap, men altfor mange bloggere sender ut bloggposter som en fiskestim: Mange i tett rekkefølge, og deretter lange opphold før neste bloggerunde.
Skal du oppnå gode besøks- og lesertall, bør du poste minst tre bloggposter per uke. De bør være på rundt 500-1000 tegn. Det er bedre med mange korte, framfor få og lange bloggposter. Husk at mange lesere bruker mobiltelefonen som leseplattform.
I perioder med lav produksjon kan legge ut lenken til tidligere publiserte bloggposter dersom de er aktuelle. Lag gjerne en ny tittel dersom du legger den ut på Facebook.
Hva har du lov å skrive om?
I Norge har bloggere svært gode arbeidsvilkår. Ytringsfriheten står sterkt og den vernes av både brukerne, lovgiverne og domstolene. Men ytringsfrihet betyr ikke ytringsplikt, og det å ha en blogg medfører også et stort ansvar. Husk at dine bloggposter kan få store konsekvenser for enkeltpersoner, firmaer og organisasjoner. Alt du skriver skal være riktig, men det er ikke alltid riktig å skrive alt.
Det vanligste lovbruddet bloggere gjør, er å bruke illustrasjoner ulovlig. Bilder du finner på internett, eksempelvis Google eller Flickr, er i utgangspunktet beskyttet av åndsverkloven. Det kan bli veldig kostbart for deg om du bruker andres bilder eller tekst uten tillatelse.
Å sitere fra andre publikasjoner er tillatt så lenge omfanget er begrenset og du oppgir kilde tydelig. Å bruke bilder kan også komme inn under sitatretten dersom bildet har stor nyhetsverdi, eller er viktig for selve saken. Men her beveger man seg fort inn i et vanskelig grenseland, og du bør ikke bruke bilder uten tillatelse.
Når det gjelder reiseblogger, vil du i vanlige sammenhenger oppleve at du får tilgang til mange bildebaser dersom du skal lage artikler som omtaler reisemål. Disse bildene kan du bruke gratis, men husk å kreditere fotografen og les bruksvilkårene nøye.
Du kan finne eksempler på ulike bildebanker som gir deg adgang til gratis bruk av bilder. Søk dem opp på nett, registrer deg som bruker og følg brukerreglene. De fleste reiselivsdestinasjoner – både lokale og nasjonale – har bildebanker hvor du kan få bruke bildene deres gratis på bloggen. Men, glem aldri å merke hvor du har hentet bildene fra, og hvem som har tatt bildet.
Husk alltid å spørre personer om tillatelse til å bruke bilder du har tatt av dem, før du publiserer bildene. Unntaket kan være dersom de ikke er sentrale i bildet, eksempelvis fra en menneskemengde, eller dersom de åpenbart burde ha visst at de oppholder seg der media er til stede. Nærbilde av noen på en offentlig badestrand er for eksempel ikke innenfor det du kan publisere uten videre. Et oversiktsbilde av den samme stranden er vanligvis uproblematisk. Vær ekstra varsom med bruk av bilder av barn.
Bloggere er ofte kommentatorer som skriver om sine egne meninger og tanker. Vær klar over at injurierende og krenkende omtale kan være straffbart.
Bloggere må også ha et bevisst forhold til reglene om markedsføring. Artikler der noen har betalt deg for å skrive om noe, skal merkes som reklame. Det samme gjelder dersom du mottar varer eller tjenester, eller for eksempel et reisebyrå, turistkontor, hotell eller flyselskap dekker deler eller hele reisen du skriver om. Bruk sunn fornuft og sett deg inn i reglene som gjelder for markedsføring i blogger.
Markedsføringsloven
Markedsføringsloven vil hovedsakelig gjelde i tre tilfeller:
- Når man får betalt for å skrive om et produkt eller en tjeneste, uavhengig av om det er bloggeren som har tatt kontakt med et firma for å få til en slik avtale, eller omvendt.
- Når man får tilsendt produkter, tilbud om å delta på arrangementer eller får gratis tjenester som for eksempel frisør eller hudpleie, mot en forventning om å skrive om det.
- Når man som ledd i et annonseringsnettverk i blogginnlegget linker til produkter mv., og man får betalt for kjøp eller aktivitet fra leserne. Eksempel på dette er at bloggeren skriver om at hun eller han har kjøpt en jakke fra en nettbutikk, legger ved en link til jakken i nettbutikken og deretter får betalt for at leserne klikker på linken og/eller kjøper jakken. Det samme gjelder for reiser.
Samarbeidspartnere
Blogging er både sosialt og ensomt på samme tid. Du vil, når du er kommet i gang med bloggingen, oppleve at det stadig dukker opp nye spørsmål som du ønsker svar på. Da kan du bruke hjelpesiden til den bloggplattformen du har valgt. Kanskje finner du også svaret der du har kjøpt websiden din?
Sannsynligvis har noen andre hatt samme utfordring som deg – før deg. Derfor lønner det seg å knytte seg opp mot bloggfora på sosiale medier. Ikke vær redd for å stille «dumme spørsmål». Folk elsker å være eksperter og vil gjerne hjelpe deg.
Det finnes også mer formaliserte reisebloggnettverk:
Professional Travel Bloggers Association
TBEX har fire samlinger per år, og dette er blitt en av de største faglige samlingene for reisebloggere i verden.
Nordic Travel Bloggers er en sammenslutning av nordiske reisebloggere som bidrar til å knytte kontakt mellom bloggere og kommersielle samarbeidspartnere.
Lykke til med reisebloggen din!