Skip to main content

Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

To gamle stoler får nytt liv

Verkstedet forsiden

Har du lyst til å redde en stol? Kanskje har du en stol hjemme som sårt trenger litt fornyelse? Kanskje trenger du en stol på rommet ditt? Da kan du finne en billig på Fretex eller søke på finn.no etter stoler som gis bort nær deg. Kanskje kan en lapp på en oppslagstavle i nabolaget skaffe deg en brukt stol?

Nedenfor finner du to flotte elevarbeider, der to gamle stoler er blitt som nye.
Du vil finne framgangsmåten og prosessen, presentert i ord og bilder. Du kan få ideer fra disse to eksemplene, men du kan finne fram til dine egne ideer, lage din egen plan for hvordan du vil prøve å gjøre det – og rett og slett gjøre det på din måte!

Gammel stol blir som ny

Utstyr

  • Slipeutstyr
  • Feinsag
  • Hammer
  • Rengjøringsmidler
  • Maling
  • Sparkel
  • Akryl
  • Olje
  • Spraylim
  • Stoff til trekking av sete samt filt og tynt hvitt stoff
  • Skumgummi
  • Spiker
  • Ev. ny grunnplate av finer

Trinn for trinn

Trinn 1:
Vask stolen.

Trinn 2:
Puss ned stolens overflater med en slipemaskin og puss de vanskelige stedene for hånd med pussepapir 60.

Trinn 3:
Reparer eventuelle synlige skader eller svakheter.

Trinn 4:
Fug stedene på stolen som er skadet. Fyll mellomrommene med akryl og la det tørke.

Fotografi av en stolrygg. Et skadet skjøte er reparert og fuget med akryl.
© Anne Marte Louisa

Trinn 5:
Puss over de stedene som har blitt påført akryl, og grunn rammeverket med heftgrunning. Gjenta prosessen til overflatene er jevne og glatte. Bruk pussepapir 150.

Trinn 6:
Vask stolen og la den tørke. Mal stolen med en interiørpensel.

Trinn 7:
Før renovering av setet, fjern all gammel polstring. Undersøk samtidig hvordan polstringen er montert. I den gamle polstringen ligger det mye kunnskap, slik at det blir lettere å polstre eget sete. Det kan være lurt å ta bilder som hjelp til å huske. Fjern del for del.

Fotografi av et polstret stolsete. Polstring blir eksponert ved at det øverste laget med gammelt trekk trekkes tilbake.
© Anne Marte Louisa

Trinn 8:
Ta ut spikrene slik at du sitter igjen med en ren treplate. Vurder om treplaten bør skiftes ut. I så fall, ta mål av seteplaten og skjær ut en ny i finer.

Fotografi som viser hvordan spiker fjernes fra seteplate av tre.
© Anne Marte Louisa

Trinn 9:
Mål opp skumgummi slik at den får lik størrelse og form som seteplaten. Lim skumgummien til platen.

Fotografi av skumgummi som er kuttet i samme form og størrelse som en seteplate.
© Anne Marte Louisa

Trinn 10:
Legg filt over skumgummien og et tynt hvitt stoff over filten. Fest med stifter på undersiden av setet.

Fotografi av en jente som legger filt og et tynt hvitt stoff over skumgummi som er montert på en seteplate.
© Anne Marte Louisa

Trinn 11:
Sett et blyantmerke på midten av treplaten. Dette hjelper deg til å få plassert mønsteret pent på stolsetet. Tegn en ramme på treplaten. Brett inn og stift stoffet langs denne for å få en jevn festekant på undersiden. Vask over stolen med varmt vann og sett setet på plass.

Fotografi av seteplate som ligger på stoff som skal bli setetrekk. En jente måler størrelsen på soffet slik at det senere kan brettes inn og festes under seteplaten.
© Anne Marte Louisa

Vær så god, sitt!

Todelt fotografi. Bilde til venstre viser gammel stol før fornyelsen. Bilde til høyre viser det endelige resultatet. Stolen er malt hvit og har et rutete trekk på seteplaten.
© Anne Marte Louisa

Arbeidet er gjennomført av Anne Marte Louisa, 10. klasse ved Steinerskolen i Vestfold.

Stol med englevinger

Nora Marie har fulgt deler av den samme prosessen som Anne Marte, men har i avslutningen valgt en utradisjonell og personlig stil. Stolen er inspirert av Shakespeares sitat fra balkongscenen til «Romeo og Julie»: «Jeg fløy på kjærlighetens lette vinger, for dem er alle murer bare luft.»

Stolen kan ikke fly, men hjul har den fått. Stoffet i puten har hun sydd av morens konfirmasjonskjole.

Fotografi av en trestol som er malt hvit. Stolen har en mønstret sittepute og hjul på fire ben.
© Nora Marie Eikesnæs

Arbeidet er gjennomført av Nora Marie Eikenæs, 10. klasse ved Teigar ungdomsskole.

Kompetansemål
  • utforske muligheter innenfor håndverksteknikker og egnet teknologi ved å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer
  • vurdere materialers holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk, og bruke ulike verktøy og materialer på en hensiktsmessig og miljøbevisst måte
  • utvikle løsninger gjennom en stegvis designprosess og vurdere holdbarhet, funksjon og estetisk uttrykk
  • visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
  • analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid
  • reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess
  • fordype seg i en visuell uttrykksform og/eller en håndverksteknikk, utforske muligheter gjennom praktisk skapende arbeid og presentere valg fra idé til ferdig resultat